Wat kun je doen aan de pijn tijdens de bevalling?

10 tips hoe je de PIJN tijdens de bevalling kunt verminderen. Wat kun je er zelf aan doen?

1. Praat van tevoren goed met je verloskundige over de pijnstilling

Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden van pijnstilling. Zie de blog over “pijnstilling”.

In de cursus leer ik je d.m.v. ademhalingstechnieken hoe je zelf de persdrang en de pijn kunt opvangen als de ontsluiting nog niet volledig is.  De situatie doet zich dan voor dat je heel graag wilt persen aan het begin van de uitdrijving, je kunt het niet meer “ophouden”, maar het mag nog niet, hoe vang je dit op? Door te hijgen alsof je een spiegel wilt laten beslaan, kun je een wee ophouden als je nog niet mag persen en als je persdrang enorm is en je het bijna niet meer kunt houden.

2. Weet goed wat er gebeurt tijdens de ontsluiting en de uitdrijvingsfase

Je weet niets van tevoren over de sterkte van de persdrang, de snelheid van de passage van de baby door het geboortekanaal, de soepelheid van de bekkenbodemspieren, de bouw en de beweeglijkheid van het onderste stukje van je wervelkolom t.o.v. je heiligbeen en stuitje. Je weet ook niet hoe de baby er straks uitgaat komen, met aangezicht of kontje of volgens de normale manier. Wees dus voorbereid en weet wat je te wachten staat, zodat je er op in kunt spelen. Hoe spant de baarmoeder samen, welke weg legt het kindje af? Wat gebeurt er met het kindje? Als je goed weet wat er gebeurt, en weet in welke fase je zit van de bevalling ben je minder angstig en ervaar je minder pijn. Aan de hand van de “Birth Calendar” leer ik je precies wat er gebeurt in je lichaam zodat je er goed mee om komt gaan en erop in kunt springen. Wist je dat het kindje eerst naar de richting van je rug gaat en tegen je SI-gewrichten aanduwt? Welke krachten helpen je bij het naar buiten persen van je baby? Dit zijn de persreflex, de buikreflex, de buikpers of eigenlijk de buikspieren,  de hulpspieren (het middenrif) en de brede rugspier, m. latissimus dorsi, samen met de borstspieren. Tijdens de training leer je persen d.m.v. het aanspannen van de brede rugspier terwijl je het middenrif ook inzet door je mond even te sluiten, hierdoor gaat het middenrif als een trampoline een stukje naar beneden. Persen kan zelfs bijna zonder energie te verspillen.

3. Je partner moet altijd de positieve factor zijn tijdens de bevalling

Je partner moet ten allen tijden de positieve factor zijn, wat er ook gebeurt! Ik geef veel tips aan je partner tijdens de partnerles. Als de partner in iedere fase van de bevalling, de ontsluiting en uitdrijving, precies weet hoe hij je kan ondersteunen en helpen en vooral ook wat hij juist NIET moet doen, dan geeft dat jou rust en het helpt je door de pijn heen te komen en het geeft jullie samen een fijne bevalling!

4. De perfecte massage techniek voor de partner

Ik leer de partner een perfecte massage techniek aan, zodat de pijn van ontsluiting en uitdrijving verlicht kan worden. Een eenvoudige methode is het tegendrukken met de vuist van de SI-gewrichten. Doordat het kindje eerst naar de rug gaat in de ontsluiting wordt dit gewricht opengeduwd. Je partner heeft een actieve rol zodat jullie samen de bevalling goed doorkomen. Dit geeft verlichting voor de rugweeën. Uiteraard is een lekkere beenmassage enorm verlichtend voor beenweeën.

5. Probeer boven de pijn te staan en ga erin mee

Heel belangrijk is om boven de pijn te staan. Maar hoe doe je dit? Laat dit terugkomen in je houding, wees een beetje trots, hierdoor komt je romp en nek en hoofd rechterop. Doe dit ook als je op je zij licht en tijdens het persen.

Pers ook door de pijn heen, zo gaat het weefsel strak staan. Vervolgens ga je minder pijn voelen door de verminderde doorbloeding. In de cursus leer je een zeer perfecte perstechniek aan. Zo kun je zelfs liggend, op je zij, en op handen en knieen  persen zonder al te veel energie te verspillen. Tijdens de cursus leer je ook hoe je vooral NIET moet persen.

Een waterbevalling in een warm bad is een zeer goede methode. Warmte verlicht de pijn. In Amsterdam bij Bevalcentrum West kun je in bevallen in een warm waterbad.

6. Geef toe aan jezelf

Tijdens de ontsluitingsfase is je gemoedsrust sterk naar binnen zijn gericht, geef hieraan toe, zo heb je veel endorfines en oxytocine. Deze hormonen halen de scherpe kantjes van de pijn bij de bevalling ervan af en geven je sterke weeën. Tijdens de uitdrijving moet je er weer helemaal bij zijn, zodat je een perswee goed kunt “wegwerken”, val hier dus beslist niet in slaap!

7. Veel pijn zorgt ervoor dat er veel gebeurt

Bedenk dat bij veel pijn tijdens de bevalling er veel gebeurt en dat geen enkele wee voor niets is. Bedenk dat een wee die geweest is, nooit meer terugkomt!

8. Geniet van de pauzes tussen de weeën

En probeer te ontspannen, zodat je er straks weer helemaal klaar voor bent als de volgende wee zich aandient. Geen enkele wee is voor niets! In de cursus leer je verschillende “down to earth” ontspanningstechnieken die je kunt toepassen als je in een “pauze” zit, dat is de tijd tussen de weeën door.

9. Ontdek het ritme van de weeën en ken de remmende factoren!

Meestal zijn de weeën sterk genoeg en zijn ze duidelijk en hebben ze een eigen ritme. Je kunt ook in een weeënstorm terecht komen. Schrik dan niet maar ga erin mee en pas de geleerde perstechniek toe, waardoor je er perfect doorheen komt. De een heeft weeën om de minuut, de ander om de 3/4 minuut, de ander om de 3 minuten. De een doet er 2 uur over, de ander 20 minuten. Als je 10 uur over een bevalling doet heb je een goed gemiddelde.

Remmende factoren zijn:

  • Kou, dus zorg voor sokken, nachthemd of trui, dekbed/kruik, warm bad of douche.
  • Teveel mensen, stuur ze weg, je moet in je zelf gekeerd zijn.
  • Angst voor de weeën. of wegvluchten van de weeën. Dan vormt zich adrenaline en heb je minder oxytocine. Je moet nu eenmaal door de weeën heen. Bereid jezelf goed voor, een positieve instelling is belangrijk.
  • Na elke wee heb je een pauze. Geniet ervan en dommel even een minuutje. zo kun je de volgende wee weer aan. Zorg ervoor dat je niet in slaap valt, want dan overvalt je de wee. En dan haal je de wee niet meer in. Soms heb je geen pauze maar een weeënstorm; ga erin mee.
  • Ook nu weer geldt praat er er vantevoren over met elkaar, zodat je alle angst zoveel mogelijk uit de weg hebt geruimd met elkaar!
  • Je mag wegdommelen maar val niet in slaap, zodat je op tijd klaar bent voor de volgende wee en de pijn bij de bevalling de baas bent!

10. Volg de zwangerschapstraining inclusief de partnerles!

Kom naar de Van Nijenrode Kliniek en volg de zwangerschapstraining Klaar voor de bevalling. Meld je hier aan.

In vier trainingen ben je helemaal klaar voor de bevalling en krijg je nog meer tips en adviezen en is ook je partner perfect voorbereid. Zodat jullie samen een fijne bevalling hebben!

 

 

2018-01-26T10:03:50+00:00